۳۶.۸ میلیارد دلار؛ سود صندوق سرمایه‌‎گذاری دولتی عربستان در سال ۲۰۲۳

مدیر سایت 5 روز پیش
بازدید 10 بدون دیدگاه

صندوق سرمایه‌‎گذاری عمومی عربستان سعودی اعلام کرد که سودی معادل ۳۶.۸۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ کسب کرده است.

این صندوق در بیانیه‌ای اعلام کرد که درآمدهایش از ۱۶۵ میلیارد ریال سعودی(۴۴ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲، به ۳۳۱ میلیارد ریال سعودی (۸۸.۵ میلیارد دلار) در سال قبل رسیده است. این افزایش درآمد، با رشد ارزش بازار پرتفوی سرمایه‌‎گذاری صندوق همراه بوده است.

صورت‌های مالی تلفیقی صندوق برای سال ۲۰۲۳، که مطابق با الزامات عرضه در بورس اوراق بهادار لندن منتشر شده است، نشان می‌دهد که ارزش دارایی‌های «PIF» با ۲۸ درصد افزایش به ۳.۷ تریلیون ریال سعودی (۹۹۰ میلیارد دلار) تا پایان سال ۲۰۲۳ رسیده است که با تعدادی خرید و انتقال درصدی از سهام آرامکو برای یک شرکت در سبد سرمایه‌‎گذاری صندوق همراه بوده است.

سود خالص صندوق هم در سال گذشته ۷۴ میلیارد ریال سعودی(۱۹.۷ میلیارد دلار) محاسبه شده است. سال گذشته، شاهد تقویت استراتژی صندوق با هدف تنوع بخشیدن به منابع تامین مالی از طریق ابزارهای بدهی بود.

در آن دوره، صندوق همچنین ۴۵ میلیارد ریال سعودی اضافی (۱۱.۹ میلیارد دلار) جمع‎‌آوری کرد و برخی از شرکت‎‌ها در سبد سرمایه‎‌گذاری آن برای تعدادی از تملک‎ها تامین مالی شدند.

لازم به ذکر است که صندوق از منابع مختلف تامین مالی از جمله وام، ابزار بدهی، سود حاصل از سرمایه‌گذاری، تزریق سرمایه از دولت و دارایی‌‎های دولتی منتقل شده به آن استفاده می‎‌کند.

این بیانیه همچنین حاکی از آن است که درآمدهای پرتفوی صندوق نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته و با ۱۳۵ میلیارد ریال سعودی (۳۶ میلیارد دلار) افزایش نسبت به سال قبل به ۹۸ میلیارد ریال سعودی رسیده است.

صندوق دولتی عربستان دارایی‌هایی به ارزش تقریبی ۹۲۵ میلیارد دلار را مدیریت می‎‌کند و ابزار اصلی کشور برای اجرای برنامه تحول اقتصادی با هدف کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است.

print

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *