۱۸۰ میلیارد دلار؛ حجم تجارت شورای همکاری خلیج و آمریکا

مدیر سایت 7 روز پیش
بازدید 9 بدون دیدگاه

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج، گفت که تجارت دوجانبه بین شورا و ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۸۰ میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس بیانیه شورای همکاری خلیج، او این سخنان را میزگرد شورای همکاری خلیج و شرکت‎های آمریکایی که زیر نظر اتاق بازرگانی آمریکا در واشنگتن برگزار شد، بیان شد.

البدیوی گفت که اقدامات کشورهای شورا برای تقویت روابط تجاری و سرمایه‎‌گذاری با ایالات متحده عمدتاً بر منافع متقابل متمرکز است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شش کشور عضو شورا از روابط بلندمدت و قوی تجاری و سرمایه‎‌گذاری با ایالات متحده برخوردارند و شاهد پیشرفت‎‌های واضح و چشمگیری هستند، خاطرنشان کرد: این مشارکت‎‌ها نقش محوری در ارتقای رشد اقتصادی، نوآوری و توسعه در بخش‎‌های مختلف دارند.

او به موفقیت‌های بزرگ اعضا در بخش انرژی هم اشاره کرد که در تولید و ذخیره نفت خام رتبه اول جهانی و در گاز طبیعی رتبه دوم را دارند.

پروژه‌‎های استراتژیک خلیج، مانند پروژه راه آهن خلیج، از دیگر مواردی بود که البدیوی به آن اشاره کرد. این پروژه به تقویت ارتباط بین کشورهای خاورمیانه و ارائه فرصت‎‌های همکاری عالی با شرکای آمریکایی کمک می کند. علاوه بر این کشورهای شورا با سرعت بیشتری برای توسعه دیجیتالی زیرساخت‌‎ها و حرکت به سمت اقتصاد متنوع مبتنی بر فناوری حرکت می‎کنند.

لازم به ذکر است که صادرات اعضای شورای همکاری خلیج به ایالات متحده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با ۲۰ درصد افزایش به ۷.۷۹ میلیارد دلار رسیده است. این رقم بر اساس داده‎های دولت آمریکا در مدت مشابه سال گذشته ۶.۲۲ میلیارد دلار بود.

در سه ماهه اول امسال، عربستان سعودی بیشترین سهم از حجم صادرات خلیج به آمریکا را به میزان حدود ۳.۲۹ میلیارد دلار در اختیار داشت که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ به میزان ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مازاد تجاری بین کشورهای شورای همکاری خلیج و آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۶.۰۴ میلیارد دلار به نفع آمریکا ثبت شد که در مقایسه با کسری ۳.۴۴ میلیارد دلاری در دوره مشابه سال ۲۰۲۳ بود.

print

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *