افزایش ۰.۹ درصدی مازاد تجاری قطر در ماه می

مدیر سایت 7 روز پیش
بازدید 7 بدون دیدگاه

تراز تجاری کشور قطر در ماه می امسال ۱۷.۶ میلیارد ریال قطر (۴.۸۳ میلیارد دلار ) مازاد به ثبت رساند که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳.۵ درصد کاهش و نسبت به ماه قبل (آوریل ۲۰۲۴) هم ۰.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شورای برنامه‌‎ریزی ملی قطر، ارزش کل صادرات کشور (شامل صادرات با مبدا داخلی و صادرات مجدد) در ماه می به حدود ۲۸.۱ میلیارد ریال قطر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد و نسبت به ماه آوریل امسال، ۲.۳ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر، ارزش واردات کالا در ماه می به حدود ۱۰.۵ میلیارد ریال قطر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶ درصد و نسبت به ماه قبل ۴.۶ درصد افزایش داشت.

ارزش صادرات گازهای نفتی و سایر هیدروکربن‌های گازی حدود ۱۷.۱ میلیارد ریال قطر بود و نسبت به پارسال ۰.۹ درصد کاهش داشت.

ارزش گروه نفت خام نیز تقریباً ۴.۲ میلیارد ریال قطر بود که معادل ۶.۳ درصد کاهش داشت. ارزش گروه نفتی غیر خام هم به حدود دو میلیارد ریال قطر با افزایش ۳.۶ درصدی رسید.

کشورهای مقصد اصلی صادرات قطر، چین با ۱۶.۹ درصد از ارزش کل صادرات؛ کره جنوبی با ۱۳ درصد؛ و سپس هند با ۱۱.۱ درصدند.

در واردات؛ گروه خودروها و سایر وسایل نقلیه موتوری با ارزش تقریبی ۰.۸ میلیارد ریال قطر با افزایش ۷۲.۳ درصدی در صدر فهرست واردات کالا قرار گرفته است.

پس از آن گروه قطعات هواپیما یا بالگرد معمولی با ارزش ۰.۴ میلیارد ریال قطر با افزایش ۵۰ درصدی و گروه  تلفن و تلگراف و دستگاه‌‎های فرستنده و قطعات آن با ارزش  ۰.۳ میلیارد ریال قطر و ۲۰ درصد کاهش قرار دارد.

کشورهای مبدأ اصلی واردات به قطر، چین با ۱۵ درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی؛ ایالات متحده آمریکا با ۱۲.۶ درصد؛ و پس از آن ژاپن با ۷ درصدند.

print

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *